Elinvoimaa myös haja-asutusalueille

Mikkelin pitää huomioida elinvoimassa myös koko Mikkeli. Nämä hienot puheet silloin kun kuntaliitokset toteutettiin, oli sen ajan hölyn pölyä, josta mtv uutisissa ohessa (yhdistymis sopimuksessa erityistä huomiota kiinnitetään harvaan asutun maaseudun palvelujen turvaamiseen eli muun muassa koulujen säilyttämiseen ja tieverkon kehittämiseen. Sopimuksessa on myös yhteinen joukkoliikenteen kuntalippu) näin luvattiin liitoksen yhteydessä. Nyt nämä palvelut on poissa. Joukkoliikenne ja keskustan alueen kehittäminen tuntuu olevan kautta linjan yksituumaista. Olen esittänyt syrjäseutujen kuljetuksien kehittämistä esim, sotekuljetustyyppisellä kutsu järjestelmällä ( todettiin kalliiksi! )

ps. Jäi ilmaan tuo Mikkelin Moppe autojen kilpailutuksessa vaatimus Biokaasun käytöstä, kappas vain vaatimus vedettiin pois kesken, toki kaasuautot on kalliimpia. 6 vuoden sopimuksella tämä hankinta olisi pitänyt toteuttaa. Ei ajateltu ympäristöä keskustassa, vaikka omaa kaasutuotantoa on ihan Moppe reitin varrella. Ensin tehdään hieno biokaasu laitos ja sitten kilpailutuksessa poistetaan kaasu vaatimus 2 Moppe autolta. Kyllä muutoksia oikeasti tarvitaan.

Juha Hakkarainen

Koivakkala